Dins la matèria de Cultura Audiovisual de 2n Batx de Batxillerat i en el marc del projecte Fotografia en curs l’alumnat explora la construcció d’un relat fotogràfic prenent de punt de partida fotògrafs de diferents moviments fotogràfics del documentalisme:
DOCUMENT SOCIAL: Dorothea Lange (1895-1965), Berenice Abbott (1898-1991), Lewis Hine (1874-1940), Francesc Català-Roca (1922-1998)
ASSAIG FOTOGRÀFIC: Walker Evans (1903-1975), W. Eugene Smith (1918-1978)
FOTOGRAFIA DE CARRER: William Klein (1926), Garry Winogrand (1928-1984), Diane Arbus (1923-1971), Lee Friedlander (1934)
Després d’explorar l’obra d’aquests fotògrafs l’alumnat reb l’encàrrec de realitzar un projecte fotogràfic amb la pregunta incial: «Si d’aquí a 50 anys algú mira enrera, com explicaríem amb imatges els que ens preocupa als joves d’avui. Quina mirada tenim de la societat on vivim?
Els treballs presentats mostren temes com:
- El meu barri des de la meva mirada
- Temps lliure, o de lleure
- Barcelona de nit, reflexes, llums i colors
- L’espai de la ciutat
- El comerç, aparadors, botigues
- Moments en familia
- Revisió i coneixement dels referents
- Tria del tema
- Primera sessió pràctica de fotografies
- Visionat en gran grup i primers comentaris
- Segona sessió de fotografies
- Visionat en gran grup i tria final (de 6 a 12 imatges)
- Treball escrit: sobre els referents, sobre el tema i l’interès personal, sobre la proposta final: reflexions.
- El·laboració manual del fotollibre amb enquadernat japonès, impressió de les imatges i tria de títol del conjunt.
Són una sèrie de fotografies que pretén documentar com la mateixa idea de ‘’treball’’ és entesa de maneres molts diferents. També hi ha un intent de jugar amb les mirades dels personatges per crear un cert recorregut visual. M’he centrat sobretot en els plans frontals i també he tingut molt en compte l’enquadrament de les fotografies i els efectes simètrics o geomètrics que aquestes poden produïr a partir de les línies de les finestres, les columnes, etc.
Els meus referents han estat: Lee Friedlander, Francesc_Català Roca i William Klein.
El meu interès a l’hora de fotografiar estacions de tren ve de voler aconseguir retratar les sensacions que em transmeten i el que m’evoquen. M’agrada copsar la soledat de les vies juntament amb la fugacitat del temps. Els trens al igual que els cels, per a mi són grans extensions de terreny que van més enllà del horitzó, que no tenen final. Són molt poètics.
Els meus referents han estat Paul Strand del moviment de Fotografia Directa, m’ha interessat pel concepte de geometria i punts de vista que mostra en les seves fotografies. També m’he inspirat en Renzer-Patzsch, fotògraf de la Nova Objectivitat, es caracteritza per plasmar l’essència dels objectes basant-se també sobretot en la tècnica. Al igual que a mi, a Renger-Patzsch li interessa fotografiar el món, centrant-se en buscar una geometria i composició perfecta. De Renger-Patzsch destaquen les fotografies de recintes industrials que, en certa manera, té relació amb el tema que jo vull tocar: els trens.
Els meus referents han estat: Francesc Català_Roca i Lee Friedlander.
El meu treball és centra en un àmbit festiu, m’interessa perquè penso que puc obtenir escenes interessants i espontànies de persones -emocionades i nervioses- que comparteixen un mateix espai i unes sensacions semblants. M’ha agradat crear complicitats i mirades.
També m’han interesan tots els elements d’un context de celebració, el vestuari i l’actitud que mostren les persones davant una situació més festiva i de més pressió social. He volgut jugar amb formes, reflexes o llums.
Els meus referents han estat Berenice Abbott, Francesc Català-Roca i Paul Strand.
Les meves fotografies pertanyen a la fotografia de carrer. Amb aquestes vull aconseguir retratar la ciutat, tant els edificis, com la gent i les activitats que fan quotidianament. Però ho vull fer d’una manera diferent, així que he decidit mostrar-ho a través de diferents reflexes de vidres, miralls, aparadors de botigues…
fotògraf del moviment de fotografia de carrer immortalitza en blanc i negre el paisatge social nord-americà. Tracta temes com la rutina a la ciutat, les activitats quotidianes i la vida urbana en general. Les seves fotografies són sovint el resultat d’ombres i reflexes als vidres.
M’interessa mostrar com viu la gent actualment: en edificis alts, i com aquests han estat construïts massivament per encabir-hi més gent. També he volgut mostrar petits oasis de natura enmig de la urbanització, a través d’arbres o flors que es camuflen en la civilització. També la gent del barri passejant (habitants) relacionant-los d’aquesta manera amb els habitatges. A més, m’interessa ensenyar com cadascú s’apropia del seu habitatge. Això es veu exteriorment de manera molt clara amb els balcons, alguns atapeïts, alguns buits, alguns amb molta vegetació… I això també diu molt de com som les persones i com vivim.
M’he inspirat en el moviment de document social, en concret les fotografies de carrer fetes per Català-Roca, on hi ha força profunditat de camp i les ombres hi tenen un paper molt important. Tot i així, en les seves fotografies les persones tenen un gran protagonisme, mostren l’instant decisiu, i funcionen de manera individual. Les meves en canvi funcionen més com una seqüència. També m’he inspirat en les fotografies de Berenice Abbott, amb els punts de vista contrapicats d’edificis, i en capturar la geometria de la ciutat en relació a la irregularitat de la vegetació