La instal·lació Mar Negro de Carlos Aires està feta amb fragments de fusta d’embarcacions i pasteres abandonades en un cementiri de vaixells de Cadis. Trepitjant art contemporani ens adonem que no és un paviment de fusta qualsevol. Són restes d’embarcacions il·legals amb què els migrants provinents d’Àfrica han intentat, fer realitat el somni d’accedir a Europa. No sabem si amb èxit o sense. L’artista recupera restes materials de la gran tragèdia humana que viu la Mediterrània, fent d’elles un objecte conceptual.
Seguint amb les percepcions, amb els pensaments, aquest cop us compartim les experiències en primera persona de la sortida Ciència i Restauració contada pels seus protagonistes l’alumnat de 2n Batxtillerat Internacional.
“A l’arribar al Macba ens van separar en dos grups diferents, i el meu va començar visitant la col·lecció Macba. Va ser súper interessant que el guia anés explicant com havien adquirit les obres, quines històries hi havien darrere, en quin estat havien arribat al museu…
Després totes les seves explicacions van ser contrastades a la segona part, on el seu company ens va fer una introducció a una gran quantitat de tècniques de preservació utilitzades per restauradors.
Em va agradar poder fer preguntes en relació a l’adquisició d’obres falses, a la falta de reglament estricte en quant a la preservació d’obres, i poder comentar certs dilemes ètics, com serien la preservació d’obres que tenien l’objectiu de ser creades i ser destruïdes.”
Laia Bonet
“La sortida al MACBA de temàtica científica i artística ens va apropar a un món que moltes desconeixíem: la restauració d’obres d’art. Gràcies a una breu explicació sobre les tècniques que s’utilitzen actualment en aquest camp, vam poder veure com la metodologia utilitzada amb freqüència a l’àmbit de les ciències naturals permet conèixer amb profunditat la naturalesa material d’una obra i el seu estat de conservació actual així com les alteracions que ha experimentat. A més, tant la biologia com la química i la física permeten trobar solucions originals i efectives per a la conservació tant duradora com és possible de les obres d’art. En aquest punt però, ens preguntàvem fins a quin punt, en l’art contemporani, el procés de degradació de l’obra forma part de la pròpia creació i on acaba o on comença l’ofici del restaurador.
Per altra banda, la visita guiada pel museu a través de diferents obres d’art contemporani va ser una oportunitat per conèixer la seva evolució al llarg dels segles XX i XXI. Per mi, va ser el descobriment d’un art diferent al que coneixia i potser per això em va sorprendre tant i em va fer qüestionar més d’un cop que és l’art i en quina mesura podem considerar que quelcom ho és.
Sense dubte, vaig trobar molt interessant la sortida i més en concret la part on vam veure com a través de tècniques científiques es feia “art” sobre les pròpies obres.”
Laura Benito
“La sortida al MACBA em va resultar sorprenent perquè vaig poder descobrir obres d’art que no coneixia. El fet que ens mostressin diferents obres i ens expliquessin el context en el que les van fer els artistes, per tal de poder entendre les seves intencions, em va ajudar a gaudir d’un tipus d’art que mai m’havia agradat gaire. Em van agradar especialment les peces dels 80, com l’Autoretrat de Jean-Michelle Basquiat.
Un altre dels aspectes que em va sobtar van ser les explicacions sobre totes les mesures i els processos que es segueixen prèviament a exhibir una obra. No m’havia plantejat abans que s’haguessin de prendre tantes precaucions, ni tampoc havia pensat massa en la importància del manteniment de les peces d’art. A més a més, com que no coneixia la base científica de la restauració, aprendre sobre totes les tècniques i procediments científics que s’utilitzen en el manteniment i conservació de les obres va ser molt interessant.”
Carlota Suñer
“La visita al MACBA em va semblar molt interessant. Donat que a mi no m’interessa molt el món de l’art, vaig trobar que estava explicada d’una manera amena. Això afegit a tots els processos científics que s’han de fer al moment de restaurar, va fer que em mirés l’art contemporani d’una altra manera. Abans jo creia que era una tonteria però ara veig que no és així. Una peça que em va agradar molt va ser la que estava feta de xocolata i com l’artista que la va crear no vol que s’intenti restaurar. L’enginy que s’ha de tenir per aquesta feina, a més de la creativitat em van sorpendre molt. Gràcies!“
Hèctor Castaños
“L’art és un entorn que difícilment relacionem amb les ciències naturals. En l’àmbit de la restauració, però, trobem la unió entre el coneixement científic i les obres d’art. La sortida al MACBA m’ha permès conèixer un àmbit científic com la restauració i valorar la seva importància. A més, he aprofitat l’oportunitat per veure els treballs de nombrosos artistes i identificar la gran varietat de tècniques que s’utilitzen en l’art contemporani. Ha sigut una experiència tan interessant com enriquidora.”
Oscar Alvarez
“El dimecres 30 de gener, el grup de 2n de batxillerat C vam anar a visitar l’equip de restauració del MACBA, i dos dels components ens van explicar en què consisteix la seva feina, quines tècniques s’utilitzen i en quins casos les han de dur a terme. La visita es va separar en dues parts, en la primera vam visitar el laboratori de restauració i ens van explicar detalladament les tècniques de restauració i conservació, i en la segona vam recórrer l’exposició permanent del MACBA per observar les tècniques en obres exposades.
Va ser una experiència molt interessant, en la que vam poder descobrir els secrets de la restauració de les obres que es poden observar en els museus. Personalment, el que més em va impactar va ser el gran número de tècniques diferents que es poden aplicar per trobar defectes en obres d’art i la relació que té amb el temari de les ciències que cursem a l’institut, sobretot perquè la percepció que tenim de l’art contemporani és d’irracional.
En conclusió, va ser una gran diada, en la que vam poder gaudir d’art i ciència per parts iguals.”
Pau Ginart Calafat
“La sortida al MACBA va ser per mi una gran experiència. L’oportunitat de fer un taller en el qual se’ns expliqués el procés de restauració em va fer entendre que hi ha un aspecte de l’art molt tècnic que normalment no es té en compte. Per altre banda, també és en certa manera un procés creatiu, ja que cal buscar possibles solucions a les problemàtiques que es troben, i en molts casos són sorprenents i innovadores.
D’art contemporani ja n’havia vist altres cops, però la col·lecció del MACBA és especialment interessant ja que reflecteix en gran mesura la història de la nostra ciutat i d’Espanya, en molts casos mostrant una perspectiva completament innovadora d’aspectes que en general donem per fets a la nostra vida quotidiana. Ha estat una gran experiència.”
Queralt Ruhi
Vaig veure perfectament la relació que hi havia entre la restauració i l’art ja que mitjançant els diferents processos es podien restaurar les obres malmeses. L’explicació de la part de restauració em va agradar molt, sobretot l’explicació dels diferents mètodes, aportant exemples molt interessants. Per altra banda, la part de la exposició d’art contemporani m’interessava encara més a nivell personal i, tot i que potser vaig trobar que ens explicava coses molt semblants a les que ens havia comentat el seu company, l’explicació va ser entretinguda i amena. Ambdós guies responien totes les preguntes que ens feien i mostraven tot el coneixement que tenien sobre els diferents temes mentre que mantenien un to pròxim alhora que formal. En general em va agradar molt la sortida i la vaig trobar molt interessant en tots els àmbits, la recomanaria sens dubte.
Emma López Garcia
“La restauració d’obres d’art és en si una altra forma d’art que uneix coneixement científic amb coneixement artístic sempre respectant la obra original i les peticions de l’autor. En concret hi ha una obra que em va cridar l’atenció. Es tracta de The Nature of Visula Illusion de Juan Muñoz. És una instal·lació composta per quatre escultures de forma humana amb faccions asiàtiques i envoltades per uns panells pintats que simulen una cortina. Aquestes figures inquietants i d’expressió alegre ens fan reflexionar sobre la naturalesa de les relacions humanes. La falta d’individualitat i la monocronia de l’obra creen incomoditat dins la sala creant, fins i tot, certa provocació.”
Elisenda Baró
“La sortida al MACBA em va semblar molt interessant perquè ens va mostrar una faceta de l’art que jo desconeixia: la restauració. Per una banda, crec que va ser curiós veure la relació entre ciència i art, descobrir fins a quin punt són necessaris els coneixements dels materials i tècniques per tal de poder conservar l’art, i per altra, em va fer plantejar moltes preguntes sobre l’art i la seva fugacitat, de quina manera hem de tractar i mantenir l’art i, especialment, què és el que fa que donem importància a l’art, si l’autoria, l’originalitat, la dificultat de la tècnica utilitzada, el valor econòmic…”
Anna Riu