jueves, noviembre 21, 2024
spot_img

La publicitat ens enganya?

Els primers treballs del curs de la matèria de Disseny (Batxillerat d’Arts) plantegen un doble repte: 

  • Movilitzar els recursos relacionats amb la lectura d’imatges desenvolupats a primer de batxillerat i ampliar-los per ser capaços de valorar en produnditat els dissenys que ens envolten.
  • Crear ciutadans crítics que puguin valorar com la publicitat ens intenta vendre un determinat producte mitjançant una sèrie de missatges connotats.
Crec que el treball fet ha estat força bo i que les respostes dels alumnes mostren un grau de sofisticació molt alt: no es tractava de demonitzar els publicistes.
Podem veure que també la publicitat ajuda a visualitzar característiques subtils dels productes.
En qualsevol cas, aquests recursos ens han de servir a partir d’ara per començar a abordar el problema del disseny des d’una perspectiva més madura, focalitzant cada treball des d’un punt de vista general i no centrat en aspectes purament estètics.
Aquest primer treball mostra la creació d’un anunci vertical per un producte triat per l’alumne. El dibuix-maqueta anava acompanyat d’una memòria amb una descripció sobre:
  • Tipologia d’anunci.
  • Característiques tècniques i gràfiques de l’anunci final.
  • Discurs connotatiu utilitzat.
A més d’exemples gràfics d’alguns anuncis aquí teniu un cas concret de descripció d’un anunci per KFC fet per l’Alba P.:

Anunci publicitari per KFC

Descripció gràfica.

L’anunci que he fet és de la cadena de menjar ràpid KFC (Kentucky Fried Chicken). El seu format és vertical i només consta de tres colors: el vermell, el blanc i el negre. Aquests colors són els que utilitza KFC per a la majoria dels seus anuncis, així com pel mobiliari dels seus restaurants. Són, per tant, uns colors identificables amb la cadena. Hi ha un gran contrast entre els elements de l’anunci, ja que el fons és blanc i això fa que les lletres tinguin un important impacte visual.

El que crida més l’atenció de l’anunci és el logotip de la cadena de menjar, ja que està situat a la distància dels ulls i és de gran tamany. La frase que podem llegir a sobre i a sota del logotip és d’una cançó de Bob Dylan, Tombstone Blues, que es va publicar el 1965 i s’inclogué dins de l’àlbum Highway 61 Revisited. La traducció literal al català seria ‘’el Sol no és groc, és pollastre.’’ Aquesta frase està escrita amb una tipografia entendible i clara, i té una serifa subtil. És de color negre.

Per últim, a la part de baix de l’anunci hi trobem una línia d’un centímetre de gruix que equilibra la composició. A la dreta hi ha les tres ratlles blanques característiques de la marca. Podríem dir que aquest és un element decoratiu, però que alhora ajuda a remarcar la identificació amb KFC. L’estil d’aquest anunci és més aviat minimalista.

Anàlisi connotatiu.

El que dóna sentit a l’anunci a nivell connotatiu és la frase de la cançó de Bob Dylan. El que volia dir el cantant estatunidenc amb ‘’the sun’s not yellow, it’s chicken’’ és que hi ha més d’una manera de veure les coses, i que els noms de la paraula són totalment arbitraris.

Si portem aquest significat dins del context de KFC en traiem una altra interpretació basada en el mateix principi. KFC estaria dient que no tot són els nuggets del McDonald’s, sinó que una altra (perfecte) alternativa són les aletes de pollastre de Kentucky Fried Chicken. Per tant, la paraula ‘’yellow’’ representaria els nuggets i ‘’chicken’’ les aletes de pollastre. A més, s’anivella el pollastre de KFC amb el Sol; que representa poder, majestuositat, vitalitat… tractant gairebé el pollastre com una joia.

Aquest anunci va dirigit a tothom, però especialment a les persones que freqüenten el McDonald’s.

Tècniques utilitzades.

  • Blanc: gouache blanc
  • Vermell: retolador Promarker
  • Negre: retolador permanent de punta fina
 
També vam enfrontar-nos a la descripció d’un disseny existent.  Cada alumne va triar un disseny del que calia fer una descripció en profunditat d’alguns elements:
  • Elements funcionals.
  • Elements simbòlics i comunicatius.
  • Elements estètics.
  • Elements tecnològics i econòmics.

Us mostrem un exemple d’un objecte molt senzill fet per la Palmira S. :

Anàlisi d’un paper de fumar

El disseny que he triat és la capsa de paper de fumar de la marca “Pure hemp”. Es tracta d’una capseta de cartró rectangular, de mida petita, estreta i compacta.

Pel que fa a les funcions, es tracta d’un disseny pensat per transportar una gran quantitat de papers (n’hi ha 33 unitats) en molt poc espai, i de manera que sigui fàcil de manipular. Per aquest fet, al destapar la tapa de la capsa hi ha directament dos compartiments de cartró que deixen una renglera al mig, dintre de la qual hi ha els papers plegats. D’aquesta manera, el paper de sobre queda sempre una mica solapat, i és més fàcil d’agafar. Per tant, podem dir que és un disseny amb una funció sobretot de comoditat i practicitat. A més, també té un component ecològic, ja que els papers de fumar són fets de goma natural, cosa que facilita la seva descomposició. Per aconseguir que l’objecte tingui aquestes qualitats, el material (paper i cartró) ha de ser molt lleuger i fàcil de deformar per elaborar la caixeta. El cartró utilitzat està plastificat per tal de ser més resistent i lluir més estèticament.

D’altra banda, tenim els aspectes comunicatius i simbòlics. Es tracta d’un objecte que crida l’atenció pel seu disseny exterior; la cara de Bob Marley al centre, i la marca “Pure hemp” en un costat. S’ha analitzat segurament el tipus de públic que compra aquest tipus de paper de “liar”, i s’ha vist que acostuma a ser gent amb pocs recursos (estudiants, gent treballadora…), i especialment interessada en l’estètica o música reggae, per això la figura d’en Marley. Busca connectar amb un públic pròxim i quotidià.

El disseny de la cobertura consta d’una gamma de vermells i negres contrastats. Podem intuir unes flames salvatges darrere de a fotografia d’en Marley. El vermell està directament relacionat amb la impulsivitat, la passió i el desig, i el fet de que a tapa estigui pintada d’aquest color, relaciona l’acte de fumar amb aquests valors, creant una confiança i identificació, que desapareixerien si la capsa fos per exemple de color rosa o verd pistatxo.

Finalment, en quant als aspectes econòmics i tecnològics, està pensat per ser molt fàcil de fabricar (cartró i paper d’arròs), i per encabir molt producte en poc espai. A més, per la seva forma és fàcil d’emmagatzemar, i per la seva lleugeresa de transportar. Això en facilita la producció, i per tant n’economitza el preu, que comparat amb els paquets de tabac tradicionals surt més a compte.

ARTICLES RELACIONATS

ALTRES ENTRADES