El disseny de packaging està ubicat en la matèria Disseny (Batxillerat d’arts) com a connector entre la pràctica de disseny gràfic i el món tridimensional. Hem acabat aquest projecte d’imatge corporativa i packaging d’un producte inventat que us presentem.
Us mostrem la temporització d’aquest treball amb imatges dels blocs dels alumnes:
Estudi tridimensional a partir de poliedres regulars: cub, tetraedre i octaedre. Abans de delimitar el packaging que dissenyarem es tracta de conèixer aquestes figures que serviran de base per crear hipotètiques solucions. Pocs alumnes del curs han estudiat dibuix tècnic al batxillerat. Bona part ni tal sols a l’ESO i cal fer una preparació d’aquest tema. Dibuixem a mà alçada principalment. Estudiem les seccions principals dels poliedres centrant-nos en les simetries. També fem modificacions bàsiques a partir de talls i altres operacions. Estudiem també els abatiments de les cares.
Continuem aquest estudi tridimensional a partir de prismes, piràmides, cilindres i cons. Fem modificacions sistemàtiques de les figures inicials de manera seqüencial (deformem i seccionem les figures bàsiques, per exemple).
A partir d’aquest punt determinem en una sessió l’objectiu principal del treball. Aquest exercici va ser bastant divertit ja que s’inventaven els noms de manera col.lectiva. Les opcions proposades per l’alumnat son aquestes (cada alumne triarà una):
- Barra/es de llavis. Noms: teasing / clue / clue cosmetics / clue cosmetiks
- Llibres. Noms: ginkgo / godnatt books
- Joies. Noms: joie / royalty
- Perfum. Noms: baiori / fiore / montserrat / polo
- Xuxes. Noms: suite / sweet days /sweet taste /golosing / hansel & gretel
- Pastís. Noms: gateau / honing / honïng /
Imatge corporativa (esbossos): generem una sèrie d’esbossos sobre aquest camp. Anem avançant de manera que es visualitzin idees variades que tinguin en compte en algun cas simetries axials, radials i modularitat (practiquem aquest tema ja estudiat prèviament). Obligatòriament, aquest apartat ha de donar solució al logo de la empresa i al producte triat. Aquest treball, observat a posteriori, dona molta confiança a l’alumnat ja que el problema principal és el de la seguretat sobre el propi valor com a creadors. Ja veiem que tota la classe genera petites idees innovadores de manera que queda clar que el camí d’un creador no es el de tenir directament una idea brillant sinó el de saber aplicar una sèrie d’estratègies visuals i conceptuals amb paciència, aplicant tècniques creatives com ara l’allunyament de la manera d’enfocar un problema des d’un punt de vista tradicional, la valoració diferida o simplement des d’un enfocament lúdic i experimental.
Imatge corporativa (tria final): a partir de les idees anteriors dibuixem una sola solució de cada logotip amb els estris de dibuix tècnic i amb la mida necessària per quedar clarament dissenyats.
Estampat (esbossos): generem una sèrie d’esbossos aplicable a una part o la totalitat de la superfície interior o exterior del packaging. Obligatòriament, aquest apartat ha d’incloure l’ús de rapport. També s’han de veure estructures regulars i semiregulars en les variacions dissenyades. Aquesta també és una aplicació d’un tema estudiat anteriorment.
Estampat (tria final): a partir de les idees anteriors dibuixem una sola solució ben acabada del model final d’estampat.
Packaging (esbossos): finalment dibuixem una sèrie d’esbossos en el que es pugui apreciar la forma, funcionalitat i modularitat del nostre packaging. També podem crear models tridimensionals i estudis d’abatiment i pestanyes.